Toyota – størst på hybrid

Toyota Sør har foreløpig ikke elbiler i sitt utvalg. Til gjengjeld er de størst på hybridbiler, som både har elmotor og bensinmotor.

Av Eirik Vigsnes, Fundament

– Ni av 10 Toyotaer som ruller ut av Toyota Sørs butikk i Sørlandsparken, har hybridteknologi under panseret. Toyota har 85 prosent av markedet for hybridbiler i Norge, sier daglig leder Geir Skogdalen.

Toyota har jobbet i mer enn 20 år med å utvikle hybrider med lave utslipp og som gjennom livssyklusen har en så lav påvirkning på miljøet som mulig. Undersøkelser viser at mellom 30 og 60 prosent av kjøringen skjer med ren el-drift. Å velge en Toyota hybrid er synonymt med å velge god drivstofføkonomi og lavt forbruk – rett og slett å velge grønt, ifølge Skogdalen.

Etter at Regjeringen tidligere i høst utsatte den bebudede avgiftsskjerpelsen på biler med drivstoffmotor, er det heller ingen grunn til å frykte prishopp på hybridbiler de nærmeste årene.

Toyota har også produsert batteridrevne elbiler, primært for det amerikanske markedet, men har konkludert med at elbiler ikke kan bygges bærekraftig med dagens teknologi. De fleste bilprodusenter taper penger på hver eneste elbil de produserer. Toyota har likevel en ambisiøs strategi på utvikling av nullutslippsbiler. Det er flere år siden de lanserte Toyota Mirai, en hydrogendrevet elbil med brenselcellemotor. Flere land satser på hydrogendrevne biler, mens problemet i Norge er mangelen på stasjoner for hydrogenfylling.

Toyota med elbil-plan 

Toyota har dessuten annonsert at de kommer med tre elbilbil-modeller innen 2020, samtidig som de jobber med å utvikle neste generasjons elbil. Toyota er kommet langt i forskningen på fremtidens superbatteri, som vil revolusjonere elektrifiserte kjøretøy.

– Fremtidens el- og hybridbiler vil få lengre rekkevidde, de vil lade raskere og koste mindre, samtidig som de vil kreve færre ressurser fra naturen. Toyota jobber kontinuerlig med å utvikle Solid State Battery-teknologien, for å kunne sette den i masseproduksjon i første halvdel av 2020-tallet, sier Skogdalen.

Med superbatteri blir ladetiden redusert til noen minutter. Batteripakken blir dessuten lettere og mer kompakt og får langt høyere ytelse enn batteriene i dagens elbiler. Innen 2025 har Toyota satt seg som mål å tilby elektrifiserte versjoner av samtlige modeller Før 2030 er rundet skal Toyota selge minst 1 million nullutslippsbiler årlig.


– Toyota har lengst erfaring med hybridbiler og har kommet langt i utviklingen av neste generasjons elbiler, sier Geir Skogdalen, daglig leder hos Toyota Sør.


Hybridbiler, som denne Toyota Yaris hybrid, har i sitt livsløp et beskjedent miljømessig fotavtrykk, ifølge Toyota.


Toyota har produsert nullutslippsbiler i flere år, blant annet denne hydrogendrevne Mirai.