Color Lines unike samarbeid med Legoland

Når Legoland markedsfører seg i Norge har Color Lines markedsavdeling i Kristiansand styringen.

Samarbeidet mellom Color Line og merkevaregiganten Legoland Billund Resort har utviklet seg til å bli noe helt unikt i reiselivsbransjen.

– Vi har ansvaret for Legoland Billund Resorts samlede merkevareprofilering i Norge. I tillegg har åtte omkringliggende  destinasjoner i midt-Jylland blitt med. Det er en stor tillitserklæring for oss i Color Lines markedsavdeling for Danmarksrutene og våre samarbeidspartnere, sier markedsansvarlig Nina Moland Andersen.

I disse dager legger de store planer for Legoland Billund Resorts markedsføring i 2018. Legoland fyller nemlig 50 år neste år, og det skal markeres ettertrykkelig både i Norge og i resten av verden.

Til Kristiansand kommer Legoland med en hel delegasjon i mai, i forbindelse med arrangementet ”Danmark på Torvet.”  

– Legoland Billund Resort har store ting på gang. Parken i Billund får flere nye attraksjoner og opplevelsestilbud. I Billund sentrum har Lego åpnet sitt nye Lego House; et 12 000 kvadratmeter stort interaktivt opplevelsessenter, med masse aktiviteter for barn og voksne, sier en entusiastisk Moland Andersen.

Krevende

Det unike samarbeidet mellom Color Line og Legoland Billund Resort har vart i seks år og har utviklet seg underveis, ifølge Moland Andersen.

– Som et av verdens store merkenavn, var Legoland strenge på virkemiddelbruk. All profilering skulle være strømlinjeformet og bestemmes fra hovedkontoret. Men vi hadde egne ideer på hvordan Color Line, Legoland og den tilstøtende ferie- og forlystelsesparken Lalandia Billund kunne markedsføres som en samlet pakke. Etter hvert fikk vi friere og friere tøyler, sier Andersen. 

Made in Kristiansand

Strategien slo an i det norske markedet, og etter hvert koplet åtte omkringliggende kommuner i midt-Jylland seg på Color Lines markedsføringspakke for å promotere sine opplevelsestilbud.  Løsningen ble å tenke i koffert.

– I samarbeid med Aptum Kommunikasjon utviklet vi kofferten som går igjen i profileringen i alle typer kanaler. Kofferten har logoene til alle samarbeidspartene, og når den åpnes, dukker det opp forskjellige opplevelsestilbud. På den måten kan vi markedsføre forskjellige aktører, destinasjoner og opplevelser i en felles og gjenkjennelig innpakning, sier Moland Andersen.

Koffert-ideen har fungert så godt at Legoland Billund Resort har videreført den i sine markedsføringskampanjer over store deler av Europa.

– Det gjør oss litt stolt å kunne si at den er ”made in Kristiansand,” sier Moland Andersen.


– SuperSpeed-fergene fyller 10 år og Legoland fyller 50 år i 2018. Det skal markeres og betyr at det er nok å henge fingrene i, sier markedssjef Nina Moland Andersen i Color Line.


Markedsavdelingen for Color Lines Danmarksruter i Kristiansand tenkte i koffert og gjorde suksess med markedsføringen av Legoland og andre opplevelsestilbud i midt-Jylland.

Tekst: Eirik Vigsnes