Har solgt elbiler for 200 millioner kroner

Ingen over, ingen ved siden; Med 9 elbil-modeller på markedet, har Gumpengruppen kapret over halvparten av det totale elbilsalget i Kristiansand-regionen. 


Av Eirik Vigsnes, Fundament

– Vi har vært heldige som samarbeider med bilprodusenter som satser på elbiler. Volkswagen og Nissan har vært tidlig ute og laget elbiler som har slått svært godt an på det norske markedet, sier visekonsernsjef Terje Jochumsen. 

Gumpengruppen består av seks bilforhandlere. Fem av dem har elbil i porteføljen. Modellene spenner fra lille Volkswagen E-up til 200 000 kroner til den romslige SUV-en Jaguar I-Pace til rundt 700 000 kroner. 120 kristiansandere har forhåndsbestilt sistnevnte og de første har allerede fått sine biler på veien. De mest populære elbilene er Nissan Leaf og E-Golf.  De andre store merkene på elbil er BMW med i3, Tesla, Hyundai og Renault.

Varebiler på el
På varebilsiden kan Gumpengruppen nå levere Nissan EV 200 og Volkswagen Crafter som helelektriske biler, og fra sommeren 2019 dukker markedslederne Volkswagen Caddy og transporter opp som elbiler.

– Elbilsalget har tatt av og etterspørselen bare stiger. Nå er hver fjerde nye bil som selges i Kristiansand-regionen en elbil. Ved utgangen av september hadde Gumpengruppen solgt over 1000 elbiler. Det representerer en omsetning på over 350 millioner kroner, sier Jochumsen.

De neste to årene kommer en flåte av nye elbiler på markedet, med stadig lengre rekkevidde og kortere ladetid. Stor spenning er knyttet til Audis første elbil, E-tron, som kommer like over nyttår og som 150 kunder har forhåndsbestilt.  30. oktober er det forhåndsvisning av nykommeren hos Gumpens Auto øst. Elbilversjon av Kia Niro dukker opp allerede i november, med opptil 50 mils rekkevidde. De fleste bilprodusentene har nye elbiler på trappene fram mot 2020.

Den varslete avgiftsøkningen på drivstoffbiler ble utsatt, foreløpig i 12 måneder frem til januar 2020. En av begrunnelsene var at det ennå ikke finnes nok elbiler tilgjengelig. Mange bilprodusenter sliter med å skaffe nok biler og leveringstiden på mange elbilmodeller begynner å bli faretruende lang. Dessuten er infrastrukturen for lading i Norge foreløpig ikke god nok til å ta imot en enda større flom av elbiler.

– Vi må huske på at Norge er i særstilling i verden når det gjelder kjøp av elbiler. I de største bilmarkedene måles elbil- andelen fremdeles i promille. Dermed står ikke elbilproduksjon øverst på bilfabrikkenes prioriteringsliste. Biler med bensin- og dieselmototor vil være viktige for oss i mange år fremover, sier Jochumsen.

Trygt å kjøpe fossilt
Men elbil passer ikke for alle. Mange bilkunder som vurderer en diesel- eller bensinbil, er likevel nervøse for at bilen de kjøper kan bli utdatert og verdiløs om få år. Myndighetene har satt som mål at det kun skal selges utslippsfrie personbiler i Norge etter 2025. Men frykten for dette er ubegrunnet, ifølge Jochumsen. 

– Fossildrevne biler vil dominere på veiene våre lenge etter 2025. De vil ha fordeler som elbilene ikke har i forhold til rekkevidde og fylling, og være etterspurt hos mange bilbrukere. De nye forbrenningsmotorene blir dessuten enda mer energieffektive og utslippsgjerrige.

Bensin- diesel- og hybridbiler vil bli attraktive som bruktbiler i årene som kommer. Særlig modeller som er godt utstyrt og som har automatgir, firehjulstrekk, og plug in- hybrider som gir full elektrisk kjøring opp til fem mil. Det holder for folk flest i hverdagen, sier Jochumsen.



– Nå har vi over halvparten av elbilmarkedet i Kristiansand-regionen, sier visekonsernsjef i Gumpengruppen, Terje Jochumsen.


Snart kommer Volkswagen med en helt ny elbil, I.D. som har batteripakken støpt ned i gulvet og frigir masse plass til passasjerer og bagasje.