​Bilbransjen tar tempen på næringslivet

Barometer for oppgangstider

Bilbransjen har vist seg som et pålitelig barometer for opp- og nedgangstider i det lokale næringslivet. Da oljeprisene begynte å falle i 2014 og oppsigelsesrundene i oljeleverandørindustrien på Sør- og Vestlandet tiltok, falt salget av varebiler brått.

Nå peker pilene oppover igjen for næringslivet på Sørlandet. Bare spør bilbransjen.

– Bedrifter har begynt å ansette medarbeidere igjen og trenger flere firmabiler. I år setter vi ny rekord for salg  av varebiler, sier Morten Sogn, leder for bilsalg Volkswagen hos Gumpens Auto Vest.

Konkurrenten Toyota Sør i Sørlandsparken er ikke mye dårligere. De har doblet varebilsalget i år, ifølge Jesper Elimar Krumm, avtroppende salgsleder for bedriftsmarkedet. Krumm, som nå har overtatt ansvaret for Lexus i Sørlandsparken, har fulgt svingningene i varebilsalget.

– Salgsveksten er godt tegn på at bedre tider er i emning. Ny bedrifter etablerer seg og kjøper firmabiler, andre bytter ut sine gamle i nye, sier han.

Hos Morten Sogn i Setesdalsveien 90 står nye varebiler tett i tett. Der blir de ikke stående lenge, for salget hos Gumpens Auto Vest går unna som aldri før. Hittil i år har de solgt 492 varebiler til firmaer på Sørlandet – en økning på nær 30 prosent i forhold til året før.

– Vi runder nok 550 varebiler før 2017 er omme, og det blir ”all time high”. Kjøperne er rørleggere, snekkere, elektrikere og entreprenørbedrifter. Det virker som om optimismen er størst blant små og mellomstore bedrifter i landsdelen, sier Sogn.

Barometer for oppgangstider Krumm og Sogn sier bilbransjen har vist seg som et pålitelig barometer for opp- og nedgangstider i det lokale næringslivet. Da oljeprisene begynte å falle i 2014  og oppsigelsesrundene i oljeleverandørindustrien på Sør- og Vestlandet tiltok, falt salget av varebiler brått. 

– Salgsstatistikkene våre varslet om dårligere tider i landsdelen. Vi merket nedgangen sterkere her enn andre steder i landet. Nå er det motsatt; Vi merker oppgangstidene sterkere enn i resten av landet, sier Sogn. Biler med firehjulstrekk og god kjørekomfort er mest populære. Storselgerne er Volkswagen Transporter og den noe mindre Caddy. I entreprenørbransjen etterspørres gjerne pickup-er  som står for en støyt

– Mange bedriftseiere er dessuten opptatt av at de kan få service og vedlikehold utført på kveldstid, slik at bilen ikke står uvirksom i arbeidstiden. Derfor har vi kveldsåpent verksted, sier han.

Toyota klatrer

Hos Toyota doblet varebilsalget seg i perioden januar-oktober i år i forhold til samme periode i fjor; fra 42 til 86 biler. Proace, arvtakeren etter legendariske Hiace er toppselgeren. Men pickupen Hilux og Landcruiser SUV-en  på grønne skilter er også populære.

– Det har vært artig å følge veksten i varebilmarkedet. Mange kunder har enmannsbedrifter  og opplever at tidene bedrer seg. Nå vil de bytte arbeidsbilen i ny, og mange legger på noen kroner og velger seg en bil med mer komfort og utstyr, sier Krumm.

Også Toyota sørger for at firmabilene holder seg på veien. Fra kunden kommer inn til servicen er ferdig utført, går det maks en time. Dermed er det ikke rare avbrekket i arbeidsdagen.

Tekst: Eirik Vigsnes, Mediepartner

 

– Økt salg av firmabiler er et godt tegn for næringslivet. Nå peker pilene oppover både for varebilsalget og næringslivet på Sørlandet, sier Morten Sogn, leder bilsalg Volkswagen hos Gumpens Auto Vest.


 

Toytoa Proace er storselgeren hos Toyota Sør. Kundene er både nystartede bedrifter og etablerte bedrifter som merker bedre tider, ifølge Jesper Elimar Krumm, avtroppende salgsleder for bedriftsmarkedet hos Toyota Sør.


  Her er det Synkron Media med Susan Reinhartsen som har handlet ny bil hos Jesper Krumm.